روزهای اول کاری در داروخانه:

روزهای اول کار در داروخانه احتمالا جزو سخت ترین وخاطره انگیزترین روزهاست!

شما به محیطی وارد می شوید که احتمالا آشنایی زیادی بامحیط کاری، قوانین آن محیط و کسانی که در انجا کار می کنند  وقفسه های دارویی وبهداشتی و… ندارید؛بنا براین اگر رفتار درستی داشته باشید وشروع خوبی داشته باشید  می توانید دید خوبی از خودتان به مدیر داروخانه ویا همکارانتان بدهید.
چه چیزهایی بهتر است در روزهای اول یادبگیریم؟

۱.قفسه داروها

یکی از مهمترین چیزهایی که در روزهای اول کاری باید بگیرید  مطمئنا قفسه داروهاست.

شما برای اینکه بتوانید جای داروها راپیدا کنید باید قفسه داروها  ونوع چینش  انها رو یادبگیرید .در اکثر داروخانه ها جای قفسه داروها بر اساس کاربرد ودسته دارویی هست بعنوان مثال :

داروهای اعصاب،فشار خون،گوارشی،گیاهی و ....

البته اینها چیزهایی هست که شما در نگاه اول که وارد داروخانه می شوید می بینید واین دسته بندی ریزتر ودقیقتر هم می تواند باشد که عملا یادگیری  وتشخیص ان در روزهای اول کار سختی است وباید به مرور یادبگیرید.
در این مورد سعی کنید از دکتر داروخانه وهمکاران کمک بگیرید.

۲. نوع چیدن داروها در داروخانه

چیدن داروها در قفسه ها هم مطمئنا براساس اصولی هست که مهم ترین اصل آن براساس تاریخ انقضای دارو میباشد.

مطمئنا برای هر داروخانه ای مهم هست که چند ماه قبل از اینکه تاریخ انقضای دارو تمام بشه آن دارو فروخته بشود وداروی تاریخ نزدیک  یا گذشته نداشته باشد.

بنابراین در چیدن داروحتما بایدمواظب تاریخ داروها باشیم . دارویی جلوتر قرار می گیرد که تاریخ کمتری دارد  وداروی تاریخ بلند همیشه  عقب تر از داروی تاریخ کم قرار می گیرد.

همچنین در صورتی که چند ورق از یک جعبه دارویی در نسخه های قبلی برداشته شده باشد و آن جعبه از لحاظ تعداد قرص کامل نباشد، درب آن جعبه با حالت خاصی بسته می شود و لبه های زیرین درب مقوایی بیرون قرار میگیرد تا در نسخه پیچی های بعدی به کامل نبودن آن جعبه توجه داشته باشند.

بنابراین اگر در حال چیدن داروها یا برداشتن آنها از قفسه هستید حتما به این نکات توجه کنید.

۳.چه سوالاتی باید بپرسیم؟

روزهای اول سوالات زیادی در ذهن بچه هایی  که تازه وارد کار میشوند هست. لازم نیست شما عجله ای برای دانستن همه آنهه در روزهای اول کنید وخیلی از اونهارو خیلی زود متوجه میشوید وسوالت مکرر وپی در پی مخصوصا در اوج شلوغی داروخانه باعث کلافگی وایجاد حس بد نسبت به شما می شود.

در عوض سوالات خوب وسنجیده  به موقع می تواند برای شما بسیار راهگشا باشد مثلا سعی کنید در همان روهای اول اسم همکارانتون رو بدونید وهمینطور مسئولیتی که دارن  این باعث شکل گیری ارتباط شما با اونها میشه درآ ینده برای شما بسیار مفید هست .

پزشکهای اطراف داروخانه  ونوع نسخه هایی که وارد داروخانه میشود را نیز بهتر است شناسایی کنید.

۴. داروهای OTC وداروهای پر کاربرد  کجاست؟

شمادر نهایت باید جای همه داروهارا بلد باشید اما نه  در هفته های اول حتی در ماههای اول هم خیلی امکان پذیر نیست ومطمئنا زمان بر هست اما اولویت شما باید در  یادگیری داروهای پرکاربرد و otc باشه واگر در روزهای اول جای داروهای پرکاربرد (داروهایی که همیشه نسخه می شوند وotc)رو یادبگیریدبه مرور جای سایر داروها را هم خواهید فهمید.

۵.گوشه گیر ومنزوی نباشید:

بعضی از دوستان هم در اول کار ترس زیادی  واصلا هیچ سوالی نمی پرسن وترس از اشتباه ویابلد نبودن عملا کاری انجام نمی دهند واین ترس باعث میشه از یادگیری عقب بمونن پیشرفتی درکار نداشته باشن

پس ترس و روکنار بزارین  وشروع به یادداشت گروههای دارویی وداروهای موجود  در هر قفسه  وهرکجا سوال داشتید یادداشت کنید ودر موقع مناسب وخلوتی داروخانه  سوالاتتان رامطرح کنید.