برای درمان سنگ کیسه صفرا، باید تغییرات خاصی در برنامه‌ی غذایی و شیوه‌ی زندگی‌تان اعمال کنید. در اینجا چند پیشنهاد برای اعمال این تغییر می‌بینید:

– ۸ تا ۱۰ لیوان آب در روز بنوشید.

– اگر اضافه وزن دارید، وزن‌تان را کاهش بدهید. از غذاهای چرب اجتناب کنید. به طور منظم ورزش کنید. وعده‌های غذایی کوچک‌تر بخورید و آنها را در طول روز پخش کنید. مثلا به جای ۳ وعده غذای بزرگ، ۵ تا ۶ وعده غذای کوچک‌تر میل کنید.

– از ابتلا به یبوست جلوگیری کنید، زیرا این مشکل به تشکیل سنگ کیسه صفرا کمک می‌کند.

– به طور روزانه قهوه بخورید، اما در خوردن آن زیاده‌روی نکنید. یک یا دو فنجان در روز کافی است. قهوه جریان صفرا را افزایش می‌دهد و به این ترتیب مانع از تشکیل سنگ کیسه صفرا می‌شود.

– به میزان زیاد ویتامین ث در طول روز بخورید. برای این منظور، میوه‌های خانواده‌ی مرکبات را در برنامه‌ی غذایی‌تان بگنجانید. آب لیمو بخورید.

– از ادویه‌جات و گیاهان دارویی که باعث تحریک کبد و همچنین کیسه صفرا می‌شوند استفاده کنید، از جمله زردچوبه، زنجبیل خشک، فلفل سیاه، فلفل سبز، آنغوزه، و ...

_ آب ریشه‌ی چغندر، خیار و هویج:

یکی از این نوشیدنی‌ها که از ترکیب ریشه‌ی چغندر، خیار و هویج تهیه می‌شود برای کیسه صفرا بسیار مفید است. چغندر نه تنها کیسه صفرا و کبدتان را تقویت و پاکسازی می‌کند، بلکه به پاک‌سازی روده بزرگ و خون‌تان نیز کمک می‌کند. خیار، به دلیل میزان آب بالایی که دارد، برای زدودن سموم کبد و همچنین کیسه صفرا عالی است؛ آب هویج که سرشار از ویتامین ث و دیگر مواد مغذی است نیز چنین تاثیری روی کبد و کیسه صفرا دارد.

یک عدد چغندر
یک عدد خیار
۴ عدد هویج (متوسط)

باید مقدار مساوی از آب خیار، هویج و ریشه‌ی چغندر داشته باشید. بنابراین، در صورت نیاز، مقدار هر یک از سبزیجات افزایش یا کاهش بدهید. برای مثال، شما می‌بایست یک سوم لیوان از آب ریشه‌ی چغندر، آب هویج و آب خیار را با هم مخلوط کنید تا یک لیوان آب‌میوه‌ی مخلوط داشته باشید.

_ آب سیب و یا سرکه سیب:

سیب با خواص درمانی زیادی که دارد، می‌تواند سنگ صفرا را از بین ببرد.می‌توانید آب سیب یا سرکه سیب بخورید. اسید مالیک موجود در سیب به نرم شدن سنگ کیسه صفرا کمک می‌کند و سرکه جلوی تولید کلسترول را توسط کبد می‌گیرد. کلسترول مسئول تشکیل سنگ در کیسه صفرا است. این میوه نه تنها سنگ صفرا را از بین می‌برد بلکه از شکل‌گیری مجدد آنجلوگیری می‌کند. همچنین از درد در زمان عود بیماری می‌کاهد.
۱ لیوان آب سیب
۱ قاشق غذاخوری سرکه سیب
طرز تهیه:
سرکه سیب را به آب سیب اضافه کنید.
خوب این دو را مخلوط کنید.
این نوشیدنی را یک بار در روز بنوشید.